loading...
A.F.G :::: ► پایـــگاه تفریحــــی سرگـرمــی گنجــــینه ◄::::
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
جوک جدید 0 323 navid23
روح ا... حیدری بازدید : 310 جمعه 18 دی 1394 نظرات (0)

در سنین قبل از هجده سالگی ، هنگامی می گویند کودک و نوجوان عقب ماندگی ذهنی دارد که در حداقل یکی از دو زمینه زیر نسبت به همسن و سالهای خوب بسیار ناتوان عمل کند : توانایی هوشی ، مهارتهای زبانی ، توانایی مراقبت از خود ، مهارتهای اجتماعی ، توانایی برنامه ریزی برای آینده ، انجام تکالیف مدرسه ، علاقه بازی و سرگرمی وتوانایی های کاری و حرفه ای .

عقب ماندگی ذهنی

عقب ماندگی ذهنی

عقب ماندگی ذهنی مشکلی حاد است که در آن بیمار دچار مشکلات ذهنی است .  در سنین قبل از هجده سالگی ، هنگامی می گویند کودک و نوجوان عقب ماندگی ذهنی دارد که در حداقل یکی از دو زمینه زیر نسبت به همسن و سالهای خوب بسیار ناتوان عمل کند : توانایی هوشی ، مهارتهای زبانی ، توانایی مراقبت از خود ، مهارتهای اجتماعی ، توانایی برنامه ریزی برای آینده ، انجام تکالیف مدرسه ، علاقه بازی و سرگرمی وتوانایی های کاری و حرفه ای .

متخصصان با توجه به میزان توانایی ها ، کودکان ناتوان ذهنی را به گروههای خفیف ، متوسط جدی و بسیار عقب مانده تقسیم می کنند . ولی معمولا دشوار است که کودک را در گروه خاصی قرار دهیم . زیرا او ممکن است در یکی از مواردی که گفتیم درست عمل کند ، ولی درمورد دیگر ناتوان باشد ، به همین دلیل هم به جای آنکه در این مورد قضاوت کنیم که کودک چه کارهایی می تواند بکند و چه کارهایی نمی تواند ، بسیاری از متخصصان کودکان که دچار عقب ماندگی ذهنی هستند را با توجه به نیاز خدماتی که باید دریافت کنند تا بالاترین میزان توانایی های بالقوه خود را نشان دهند ، دسته بندی می کنند . مثلا بعضی از بچه ها به کمک های زیادی نیاز دارند و عده ای هم برای آن که بتوانند در جنبه های مختلف به زندگی خود ادامه بدهند ، کاملا به خدمات دیگران وابسته هستند .

علل عقب ماندگی ذهنی

کندی های ذهنی را می شود مشخصا به سه گروه تقسیم کرد :

عضوی ( ارگانیک ) ، تجربی ( یا محیطی ) و علل نا شناخته .

علل عضوی عقب ماندگی ذهنی عللی هستند که در آنها مغز وضعیت طبیعی ندارد ، یعنی یا در دوره رشد جنینی به علل مثلا وراثتی یا به علت جسمی که به مغز وارد شده ( مثلا عفونت مغزی یا مسمومیت محیطی ) رشد آن صدمه دیده است .

بسیاری از عقب ماندگی های ذهنی خفیف به خاطر علل تجربی یا محیطی روی می دهند ، زیرا کودک انگیزه کافی برای رشد طبیعی را ندارد یا با یک مشکل روانی عظیم روبرو شده است . از این نوع عقب ماندگی ذهنی  می توان با برنامه های آموزشی ویژه جلوگیری کرد . متاسفانه از هر چهار کودک زیر سه سال مبتلا به تاخیر رشدی فقط یک نفرشان را در این دوره ها ثبت نام می کنند ، چون کسی به این مساله توجه درستی نمی کند .

البته تشخیص عقب ماندگی ذهنی عضوی و تجربی همیشه هم اسان نیست . بعضی از بچه ها به هر دو علت دچار این عارضه می شوند .  به گزارش آسان طب شاید هیچ یک از این علت ها در کودک آن قدر قوی نباشند که به عقب ماندگی کودک منجر شوند ، ولی ترکیب آنها با هم او را به این عارضه مبتلا می کند .

عقب ماندگی ذهنی به علل ناشناخته همان طوری که از نامش پیدایست ، هنوز با دانش و یافته های پزشکی فعلی قابل تعریف و تشخیص نیستند .

 

منبع مطلب عقب ماندگی ذهنی : سایت آسان طب

http://asanteb.com/

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سلام دوستان عزیز به وبلاگ خودتان خوش آمدید امیدوارم لحظات خوبی را در این وبلاگ سپری کنید: لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما در بهتر شدن كيفيت مطالب وبلاگ ياري رسانيد . براي سريع تر رسيدن به مطلب مورد نظر از آرشيو موضوعي استفاده كنيد همچنين ميتونيد به آرشيو مراجعه كنيد. براي تبادل لينك , لوگو ,بنر از طریق نظرات به ما اطلاع دهید ________________________ .:توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه :: دوستانی که از سرویس بلاگفا استفاده میکنند و مایل به تبادل لینک هستن ابتدا ما رو لینک کنند و بعد لینک خودشونو در بخش نظرات برای ما ارسال کنند تا ما هم شما را لینک کنیم ... با تشکر ::::◄ پایـــگاه تفریحــــی سرگـرمــی گنجــــینه ►:::: Roohallah2000@Yahoo.Com WWW.BIA2AF.SUB.IR WWW.GANJINE.ROZBLOG.COM WWW.GANJINE2.ROZBLOG.COM WWW.GANJINE.AFBLOGFA.COM WWW.AFPATOGH.AFBLOGFA.COM Im From.A.F.G
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 61
  • کل نظرات : 488
  • افراد آنلاین : 16
  • تعداد اعضا : 249
  • آی پی امروز : 52
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 62
  • باردید دیروز : 144
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 649
  • بازدید ماه : 649
  • بازدید سال : 9,769
  • بازدید کلی : 602,843